Pemerolehan bahasa merupakan sebuah proses
yang sangat panjang iaitu dimulai sejak seseorang kanak-kanak itu belum
mengenal sebuah bahasa sehinggalah mereka fasih berbahasa. Penguasaan sebuah
bahasa oleh seseorang kanak-kanak adalah dimulakan dengan perolehan bahasa
pertama. Pemerolehan bahasa pertama ini merupakan proses penguasaan bahasa yang
dilakukan oleh bayi atau kanak-kanak secara semulajadi ketika mereka
berinteraksi atau berkomunikasi dengan orang-orang yang berada di sekeliling
meraka. Misalnya, ibu bapa, adik-beradik, saudara mara dan sebagainya. Oleh
itu, dengan kata lain, pemerolehan bahasa adalah proses bagaimana seseorang
dapat berbahasa atauproses kanak-kanak pada umumnya memperoleh bahasa pertama.
· Terdapat pelbagai teori berkaitan dengan pemerolehan bahasa yang telah dikemukakan. Antaranya adalah;
💦 Teori Behavioris ~➤menyatakan pembelajaran bahasa melalui proses pengulangan yang melibatkan rangsangan serta gerak balas
💦Teori mentalis ~➤ Kajian tentang fikiran dan peranan mental dalam pemerolehan bahasa.
💦Teori interaksional ~➤ menyatakan pembelajaran bahasa sebagai alat interaksi dan merupakan satu proses yang melibatkan mental dan linguistik
1)Teori behavioris oleh B.F. Skinner
- Teori ini telah menyatakan bahawa kemahiran berbahasa itu diperoleh dari persekitaran dan melalui proses pengulangan bahasa. Pendapat golongan dalam teori ini amat mementingkan pengukuhan dalam pembelajaran yang dapat ditimbulkan melalui ganjaran. Sebagai contoh, menekankan latihan, latih tubi serta kemahiran lisan dalam pengajaran. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, kemahiran lisan merupakan aspek yang paling penting daripada kemahiran menulis dan kemahiran menulis merupakan kemahiran kedua terpenting.
- Hal ini bermakna, sebagai pendekatan induktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, seseorang guru haruslah berusaha bagi membolehkan pelajar bertutur dalam sesuatu bahasa itu terlebih dahulu maka barulah beralih kepada pengajaran membaca dan menulis. Dengan kata lain, pengajaran perlulah bermula dengan pola yang mudah dan barulah fokus kepada yang lebih sukar. Hal ini dapat membantu dan memudahkan pelajar dalam memahami sesuatu perkara.
2)Teori mentalis oleh Noam Chomsky
·
Dalam
teori ini telah menganggap bahawa pemerolehan bahasa itu merupakan satu proses
mental. Dimana seseorang itu mempunyai kecekapan, iaitu rumus-rumus yang ada
dalam stok mental dan juga prestasi dalam aspek penggunaan bahasa oleh penutur
adalah berdasarkan kecekapan.
· Menurut
Noam Chomsky, setiap kanak-kanak adalah dilahirkan dengan keupayaan Language
Acquisition Device (LAD). LAD ini adalah merupakan alat pemerolehan bahasa.
Fungsi utama alat pemerolehan bahasa ini adalah untuk memperincikan struktur
bahasa yang diterima oleh kanak- kanak. kanak- kanak juga mendengar bahasa yang
ada di persekitaran mereka. Dimana mereka akan mendengar, menganalisis,,
menbentuk konsep dan rumus tatabahasa dan kemudiannya, mereka akan membentuk
sesuatu ayat. Menurut beliau juga, kanak- kanak akan mula bertutur dalam bahasa
pertama mereka adalah ketika mereka berumur 18 bulan.
Selain
itu, teori ini menekankan kepada proses perkembangan pemikiran kanak- kanak
itu. Justeru itu, dalam pembelajaran bahasa, ianya akan diajar secara
berperingat mengikut kemahiran dan kemampuan mereka. Seterusnya, teori ini juga
menekankan kepada pembelajaran mengikut kadar kendiri. Dimana seseorang pelajar
itu berpeluang untuk mempelajari sesuatu pengetahuan atau kemahiran berdasarkan
minat, tahap kognitif dan juga kebolehan mereka itu sendiri.
3)Teori interaksionalis oleh Halliday
· Teori
adalah menerangkan perkembangan bahasa kanak-kanak itu melibatkan interaksi
bahasa dan juga proses mental. Pemerolehan bahasa akan berlaku apabila adanya
interaksi di antara orang-orang sekeliling. Hal ini dikatakan demikian kerana, kanak-kanak
akan cepat dan mudah menguasai makna yang tepat apabila mereka sering
berinteraksi. Teori ini ialah lebih memberi penekanan dalam membina keyakinan
dalam berkomunikasi idea atau makna.
·
Menurut
pandangan ahli interaksionalis, kanak-kanak perlu didedahkan kepada interaksi
linguistik bagi menggambarkan bentuk linguistik yang jelas dan tepat.
·
Selain
itu juga, teori ini memandang pembelajaran bahasa sebagai alat interaksi serta
proses yang melibatkan mental dan linguistik. Dalam pengajaran dan pembelajaran
bahasa, bahasa yang dituturkan serta makna yang dimaksudkan adalah saling
berhubung kait. Oleh sebab itu, interaksionalis ini mementingkan kedua-dua
unsur iaitu makna dan struktur bahasa.
💦Peringkat
pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak
Pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak telah bermula sejak bayi lagi melalui perlakuan mereka dan juga kecekapan pancaindera, pendengaran, pertuturan dan sebagainya. Dengan itu, terdapat beberapa peringkat bagi membolehkan kanak-kanak menguasai sesuatu bahasa.
· 📌 Peringkat Vokalis (bebelan)
- 🔆 Bayi berusia sejak lahir hingga 10 bulan
- 🔆 Dalam peringkat ini, bayi akan melahirkan bunyi-bunyi yang semula jadi iaitu linguistik nurani dan sebagai latihan dan kawalan alat artikulasi bagi menyelaraskan pernafasannya.
- 🔆 Pada peringkat ini juga, bayi akan kerap membebel (mengeluarkan bunyi-bunyi vokal) ketika berada bersendirian berbanding ada orang disekelilingnya.
- 🔆 contoh bunyi bukan bahasa yang dapat dibunyikan oleh bayi ialah:
• ee….eee….uu…uuu….aa….aaa…oo…ooo
· 📌Peringkat Pertuturan satu kata (Holofrasa)
- 🔆 Bayi berusia dari 10 bulan hingga 18 bulan
- 🔆 Pada usia di lingkungan ini, kanak-kanak akan mula menuturkan satu kata sahaja untuk menyampaikan sesuatu.
- 🔆 Pertuturan ini akan bermula dengan suku kata pertama dan berulang. Dan kemudiannya, beransur-ansur maju kepada suku kata tunggal yang berlainan atau berupaya mencantumkan beberapa suku kata.
- 🔆 Contohnya ialah ;
· 📌 Peringkat Pertuturan dua dan tiga kata (Telegrafik)
- 🔆 Bayi berusia dari 18 bulan hingga 4 tahun.
- 🔆 Pada peringkat ini, kanak-kanak sudah mampu atau berupaya menghasilkan kata-kata yang membentuk ayat pendeK
- 🔆 Tetapi mereka belum menguasai kata fungsi dengan teratur dan tidak menggunakan imbuhan.
- 🔆 Contoh pertuturannya ialah;
· 📌Peringkat perkembangan ayat kompleks
- 🔆 Kanak-kanak yang berusia 5 hingga 12 tahun
- 🔆 Pada peringkat ini, kanak-kanak akan menggunakan ayat pertuturan yang lebih Panjang dan kompleks
- 🔆 Pada umur 9 atau 10 tahun keatas, kanak-kanak memperoleh struktur bahasa pertama pada tahap pra-olahan
- 🔆 Namun, pada peringkat kanak-kanak berusia dalam 11 hingga hingga 12 tahun, mereka sudah boleh bertutur dengan menggunakan ayat yang lebih kompleks
- 🔆 Seterusnya,
setelah mencapai umur melebihi 12 tahun dan keatas, kanak-kanak telah mencapai
olahan formal iaitu memperoleh struktur bahasa orang dewasa.
Bibliografi
Norul Haida (2013). Ilmu Psikolinguistik. Emeritus Publications Official Store
https://ejournal.ukm.my/akademika/article/viewFile/3611/2105
Han,J.(2009).psikolinguistik.Scribd. https://www.scribd.com/doc/11959433/psikolinguistik
No comments:
Post a Comment